
Hogyan hat a mozgás, a sport a gyermek tanulmányi eredményére?
Nagyon egyszerű a válasz, hiszen rengeteg olyan gyakorlat van, amely fejleszti a kognitív képességeket is. A kognitív képességeink kihatnak mindenre, amit csinálunk. Arra hogy sikeresek leszünk–e a tanulásban majd később a munkánkban, céljaink elérésében az nagyban múlik azon is, hogy szellemi működésünk jó, megfelelő formában van-e. Mint minden más ez is fejleszthető, megtartható jelenlegi formájában. Csak rajtunk múlik, hogy kihozzuk–e a legtöbbet az agyunk kapacitásából vagy hagyjuk eltompulni azokat. Az óvodáskor nagy változásokat hoz a gyermek életébe. Mozgása finomodik, ügyesedik, teste hatéves korára megváltozik. Az óvodás korú gyermek számára kinyílik a világ, nyelvi és értelmi fejlődése már lehetővé teszi, hogy a környezetét hatékonyabban lássa, kíváncsiságát kielégítse. Szociális tapasztalatai gyarapodnak, be tud illeszkedni a közösségbe. Mire óvodába kerül a gyermek, 3 éves korára már sok mindenre képes, sok tudást és képességet elsajátított utánzás útján. A járás és a beszéd képességének elsajátításával új célok nyílnak meg előtte, más szemszögből látja a világot, kevésbé függ a környezetétől, könnyebben ki tudja fejezni azt, amit éppen szeretne. A szülővel való kapcsolata is átalakul, már nem igényli a gyermek a szoros testi közelséget, hanem önállóságra törekszik és a szülőnek meg kell tanulnia szavakkal is szeretni őt. A gyerek eleven és mozgékony. Elsajátította többek között a nyelv használatát és így nem csak kiélheti a közlési vágyát, hanem megismerkedik új módszerekkel is, amelyekkel felfedezheti a világot a miért és hogyan kérdések sorával.
A Kognitív funkciónak négy nagy területe létezik, amelyek a következők:
figyelem, megfigyelőképesség
érzékelés-észlelés
emlékezet
gondolkodási funkciók
A kognitív funkciók fejlesztésének célja az iskolaérettséghez szükséges részképességek kialakítása. A tanulási zavarok hátterében legtöbbször valamely részképesség zavara, elmaradása áll. A gyermek teljesítőképessége komplex funkciók sokaságából tevődik össze, amelyek egy sor részteljesítményből épülnek fel. Amennyiben ezek a részképességek nem alakulnak ki, a magasabb kognitív funkciók nem lehetségesek. A sikeres iskolaérettséghez gyermekeinknek olyan tudásra van szüksége, melynek alapja a koncentrált figyelem, a biztos rövid és hosszú idejű emlékezet, elemi gondolkodási műveletek végzése, jó problémamegoldó képesség.
Nagyon fontos tapasztalat számunkra az, hogy több gyermek nem rendelkezik az életkorának megfelelő koncentrációs képességekkel, ezáltal nehezebb velük a közös munka. A programban erre is figyelünk, nem csak azzal, hogy az alapmodulunkat oktatjuk le a gyerekeknek hanem amennyiben észleljük, hogy van olyan gyermek, akinek a korához képest bármely kognitív funkciója el van maradva, azokat igyekszünk felzárkóztatni.
Az Astra Tehetség Programját az óvodákba vezettük be elsőként, és természetesen itt a legfontosabb eszköz melyre támaszkodhatunk, az a játék. A 3-7 éves gyermek elsődleges tevékenysége a játék, melyen keresztül szeretetteljes, családias légkörben, egyéni adottságainak megfelelően fejlődik, így képessé válik az őt körülvevő világ tevékeny megismerésére és abban való eligazodásra. A 3 – 7 éves életkori szakasz a gyermek fejlődésében, személyisége alakulásában az egész életére meghatározó, megismételhetetlen lehetőségeket rejt. Az óvodás gyermek gyorsan és intenzíven fejlődő személyiség, fejlődését meghatározzák a veleszületett genetikai adottságok, az érés törvényszerűségei valamint a környezeti hatások. Az óvodás gyermeknek életkori sajátosságai és egyéni igényei alapján testi és lelki szükségletei vannak. Testi szükségletei a gondozás, a táplálkozás, a tisztálkodás, az öltözködés, a mozgás, a pihenés. Lelki szükségletei a szeretet, az érzelmi biztonság, a türelem, a megértés, az elfogadás, a tisztelet. Jellemzője a sok irányú érdeklődés a környező világ megismerésére. Nagy mozgásigénye kielégítése során fejlődik érzékelése, észlelése, akarati tulajdonsága, szociális képessége. Alapvető tevékenysége a játék, amely sokoldalú tapasztalást biztosít számára.
Szakképzett kollégáink és edzőink szeretetteljes, befogadó bánásmóddal, sokféle tapasztalási lehetőséggel gondoskodnak a gyermeki szükségletek kielégítéséről, az érzelmi biztonságot nyújtó derűs, szeretetteljes légkör megteremtéséről, ezen keresztül pedig a gyermek folyamatos egyéni fejlődéséről.
